Stránky

štvrtok 25. októbra 2018

Gelli plate - časť 1.

Chcete si vyrobiť originálne sfarbené papiere? Nie je nič jednoduchšie ako vziať gelli plate, papier a farby a čarovanie môže začať.

Čo je vlastne gelli plate? Je to gelová podložka, ktorá obsahuje minerálne oleje a pripomína želatínu. Keď ju chytíte do ruky, je naozaj veľmi ohybná akoby ste držali v ruke tuhšiu želatínu.

TIP: treba si dávať pozor, a nepoužívať žiadne ostré predmety, pretože podložka nie je odolná voči rezu. Treba dávať pozor aj na teplo, nepoužívať napr. pri horkovzdušnej pištoli alebo nenechávať pri akomkoľvek tepelnom zdroji.
Ak ostane podložka po umytí trocha sfarbená, vôbec to nevadí, neovplyvní to ďalšie používanie.

A pýtate sa aký papier máte použiť? Začnite klasickým kancelárskym alebo výkresom... Môžem Vám zaručiť, že ho budete používať veľa :) lebo budete chcieť skúšať toto a ešte hento...A potom môžete začať experimentovať z hrubším papierom.

A ktoré farby? Najčastejšie akékoľvek akrylové, ale dajú sa použiť napr. aj watercolor alebo aj poduškové farby na pečiatkovanie. Zaujímavé tvorenie je aj s textilnými farbami. Ale odporúčam najskôr použitie akrylových farieb.

Farby z gelli plate umyjete veľmi jednoducho, buď čistou vodou alebo veľmi dobre pomôžu aj detské vlhčené utierky.

Zábavné textúry

V dnešnom článku sa naučíme vytvárať základné vzory. Na vytvorenie vzorov na papieri môžete použiť bublinkové fólie, penovú gumu – moosgumm, kartón, pierka, šablóny, listy, šnúrky akýkoľvek materiál, ktorý má zaujímavú štruktúru alebo vzhľad. Môžete používať štetce, mäkké gumové nástroje, hubky na riad nepoužívajte však špicaté nástroje, ako sú ceruzky alebo špáradlá. Môžu poškriabať povrch gélovej platne a zanechať trvalé stopy.

Základ všetkého je naniesť farbu na gelli plate. Ani veľa ani málo, tak primerane :). Ako hovorím, treba skúšať, skúšať a skúšať.
Farbu najlepšie rozotriete valčekom. Môžete dať jednu farbu, ale môžete farby kombinovať, tzn. dať dve-tri...Určite vyskúšajte vrstvenie vzorov na papieri.

TIP: po rozotretí farby mám vždy na stole pripravené staré noviny, alebo letáky, do ktorých farbu z valčeka utriem...párkrát po novinách prejdem s valčekm, aby som sa farby zbavila. Potom valček umyjem pod tečúcou vodou alebo utriem vlhčenými obrúskami.

Tu je základ čo sa dnes bude používať – gelli plate, farby a valček.


Ako som písala už hore, na gelli plate treba naniesť trocha farby. Vidíte, že som nedala veľa, len dve „bodečky“.


Farbu potom valčekom treba rovnomerne rozotrieť.
TIP: ak sa vám zdá, že je veľa farby, treba ju utrieť z valčeka do novín a opakovane prejsť po gelli plate.
Ako prvý vzor som použila pečiatku s písmom. Pečiatkovala som vlastne tú farbu na plate. 


Potom na tú farbu položím papier, a dlaňami triem o papier, mierne ale fakt že mierne pritláčam a potom papier oddelím od gélovej podložky.
A vyjde mi takýto krásny vzor:


 Na tento vzor som použila po nanesení farby bublinkovú fóliu miesto pečiatky:


Zatiaľ sme si ukázali jednofarebné variácie. Teraz si ukážeme dvojfarebné. Samozrejme môže byť aj viacfarebné, to už je potom na vás.


Po nanesení farieb a rozotrení valčekom som použila vzor číselnej šablóny:


Pri ďalšom nanesení modrej som použila šablónu. Pri tomto prenášaní farieb sa zafarbí len tá časť, ktorá nie je zakrytá. Čiže v mojom prípade, sa na papier prenesie len vzor kruhov. 


A následne som použila už raz nafarbený papier. To je to vrstvenie farieb a vzorov, ktoré som v úvode spomínala, že sa toho netreba báť a treba skúšať.


Keďže kruhy sa mi na papier už preniesli, odložím šablónu z gelli plate a priložím tam iný papier, ktorý som už raz zafarbila.


Na papier sa mi prenesie všetko ostatné, čo na plate ostalo, čiže modrá farba a otlačené kruhy.


Pri ďalšom prenášaní vzorov som použila výseky papierov - kvety, lístok a pierko. Plus som ešte po okrajoch použila pečiatku.


Vzala som čistý papier a preniesla som vzor prvýkrát. A potom som vzala už nafarbený papier a preniesla som zvyšok vzoru. Vlastne je to také „rub“ a „líce“.


Ďalšia kombinácia je použitie hnedej farby a šablóny. Prvý prenes farieb bolo na modrý papier s kvietkami a druhý po odobratí šablóny z plata na červený papier.



V tomto prípade zafarbenia podložky som použila farby v poduške – Distress Oxide. Naniesla som farbu, valčekom ho rozotrela.


A na vrch som naukladala listy čo som našla vonku.


Vzala čistý papier, a preniesla prvý vzor. Odložila som listy a vzala som druhý čistý papier a preniesla som teraz vzor samotných listov, ktorý ostal neodtlačený.


Nakoniec, aby sa zafarbili biele časti – listy- prvého papiera, naniesla som ešte na gelli plate zelenú poduškovú farbu, ktorú som opečiatkovala kvetinkami a položila na gelli plate.


A čo sa dá urobiť s takýmito papiermi? Využitie je široké. Na pohľadnice, na ATC, na záložky...Dajú sa s nimi urobiť zošity na ďalšie tvorenie...fantázii sa medze nekladú.

Ja som vytvorila pohľadnice z dvoch takto vyrobených papierov. Nastrihala som si ich na potrebnú veľkosť:


Zo zadnej strany som si naznačila pravítkom čiarky, a podľa nich som papier nastrihala.


A striedavo raz z modrého a raz z oranžového papiera som vytvorila mozaiku.


Nalepila na základ pohľadnice a dozdobila srdiečkom a kvetinou s  nápisom Všetko najlepšie. Nápis som vyrobila pomocou embosovacieho prášku.



Z ďalšieho papiera som vytvorila tiež pohľadnicu...Si to vlastne pýtalo, aby som ju použila na ňu :)
Tiež som si ju narezala na potrebnú veľkosť a potom dozdobila.



Ako posledné som si nachystala podklad pre ATC kartičky...Čo z nich bude, uvidím podľa témy J


Použitý materiál:

Pečiatka - Všetko najlepšie


Už v budúcom článku sa dozviete opäť niečo nové ako využiť túto podložku. Pevne verím, že vás tento článok inšpiroval, a že gélovú podložku si zamilujete.



2 komentáre: